Σελίδες

Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2011

Παλιές καλτ διαφημίσεις

Έγιναν ατάκες που ξεστομίσαμε κάποτε όλοι μας. Επιστράτευσαν αγαπημένους πρωταγωνιστές για να μας πείσουν να προτιμήσουμε την σωστή σοκολάτα ή το κατάλληλο σαπούνι. Δόξασαν τα περίφημα jingles τους και γέμισαν με απλοϊκά μηνύματα τα διαφημιστικά διαλείμματα παλιών δεκαετιών.


Σήμερα, χάρη στο YouTube και τους λάτρεις του ρετρό, οι καλτ τηλεοπτικές διαφημίσεις των ‘80s και των ‘90s επιβιώνουν και, όσο γελοίες κι αν φαίνονται κάποιες από αυτές, μας μεταφέρουν το κλίμα της εποχής, κάνοντάς μας να χαμογελάσουμε (ή να γελάσουμε) ασυναίσθητα. Ας θυμηθούμε μερικές από τις καλύτερες:


Η Αλίκη Βουγιουκλάκη μένει από λάστιχο κάπου μέσα στην νύχτα, αλλά δεν ανησυχεί, γιατί υπάρχει η «άμεση βοήθεια». Το μακρινό 1989, η Express Service χρησιμοποιεί την μεγάλη Ελληνίδα σταρ, μιας και έχει στο βιογραφικό της την ιδιότητα της… Σωφερίνας.


«Και τι κουτί κουτί, και τι κουτί κουτί…»: Η χαρά της παρήχησης βρίσκεται όλη σε αυτό το τζινγκλάκι της ασπρόμαυρης διαφήμισης μπύρας, που –ω, τι επαναστατικό!- μπορείς να την βρεις και σε κουτάκι!


Τα λόγια είναι περιττά για την κυρία που βγαίνει από γνωστή αλυσίδα supermarket και είναι υπέρ του δέοντος κεφάτη. Ήταν μάλλον σε μια περίοδο που οι Έλληνες είχαν –ή νόμιζαν ότι είχαν- τα χρήματα για να γεμίζουν δεκάδες πλαστικές σακούλες και οι διαφημιστές «χτύπησαν φλέβα», ποντάροντας στην πραγματική αγοραστική δύναμη, αυτή της νοικοκυράς.


Άλλη μία ασπρόμαυρη ανάμνηση με απλοϊκό μήνυμα, η διαφήμιση με τον «μικρούλη» που πρέπει να τρέξει και να πιει γάλα «για να γίνει άντρας» μας γυρίζει πίσω σε εποχές που το μπάσκετ ήταν στην μόδα, ο Νίκος Γκάλης μεσουρανούσε και η ελληνική διαφήμιση βρισκόταν στα νηπιακά της βήματα, όπως και ο μικρούλης του συγκεκριμένου σποτ.


Δεν υπάρχει τίποτα που να μην ξέρει αυτή η θεία Όλγα. Φανταστείτε την σαν τον θηλυκό Τσακ Νόρρις των ‘80s. Βγάζει κάθε λεκέ, συμφέρει, γίνεται η σύμβουλος και η φίλη κάθε νοικοκυράς και στέκεται περήφανη πάνω από την σκάφη για να γίνει σύμβολο… πάστρας και οικοκυρικής αυθεντίας.


Ο Παύλος Κοντογιαννίδης δεν αφήνει όχι μόνο θηλυκή γάτα, αλλά ούτε θηλυκή… σοκολάτα. Ο γνωστός ηθοποιός φλερτάρει με την μόνη σοκολάτα με ονοματεπώνυμο και η γλυκιά Lila λιώνει για χάρη δική του και για χάρη της υπογλυκαιμίας όλων των παιδιών που μεγάλωσαν με την φραουλένια γεύση της συγκεκριμένης λιχουδιάς.


Οι Γκλούτον θέλουνε ν’ αρπάξουνε τη Λόλα, μα ένα καλαμάκι τους τα αλλάζει όλα. Πρόκειται για το καλαμάκι του Carnation, ο οποίος ευθύνεται για την ταύτιση της αγγλικής λέξης που σημαίνει γαρύφαλλο με κάτι εντελώς άσχετο, δηλαδή το σοκολατούχο γάλα. Ακόμη και σήμερα, αν ακούσετε την λέξη «carnation», τι θα σκεφτείτε, λουλούδια ή αλουμινένια κουτάκια με έναν εναλλακτικό Λούκι Λουκ επάνω τους;


Το ζευγάρι είναι λίγο πριν την πρώτη στροφή του χορού του Ησαϊα, αλλά ο γαλανομάτης πιανίστας, η ερωτιάρη νύφη που είναι έτοιμη να το σκάσει και η Λία Βίσση που τραγουδάει «Follow your heart» έχουν άλλα σχέδια: Να τρέξουν σε ένα bar και να πιουν ουίσκι φυσικά.


Άλλη μια απόδειξη της λογικής των ‘90s που ανέδειξαν το διαφημιστικό τραγούδι χωρίς απλώς να αναπαράγουν δημοφιλή κομμάτια διάσημων καλλιτεχνών είναι αυτό το θρυλικό jingle του απορρυπαντικού πιάτων, το οποίο παρακινούσε όλες τις γυναίκες να… «δείξουν τα χέρια τους τώρα».

Όσοι «έχουν δοκιμάσει τα πάντα», αλλά η πιτυρίδα παραμένει στα μαλλιά, ξέρουν πια το μυστικό. Τους το έμαθε μεταξύ άλλων η Κατερίνα Λέχου το 1991, όταν πρωταγωνίστησε με την κόμη που αρμόζει σε εκείνη την εποχή και ντουμπλαρίστηκε, με την αισθητική που επίσης αρμόζει στα πρώτα χρόνια της ιδιωτικής τηλεόρασης, στην διαφήμιση γνωστού σαμπουάν, το οποίο… μας κάνει να δούμε.


Διέθετε φυσικό κερί μέλισσας, γυάλιζε όλα τα έπιπλα, αλλά το κύριο προτέρημα του συγκεκριμένου προϊόντος ήταν πως έκανε τον παππούλη της διαφήμισης να αναφωνεί «Υπάρχει το σύστημα». Πώς να το κάνουμε…


Λίγο πιο πρόσφατη, από το υποτιθέμενα κοντινό 2003, η διαφήμιση της πάλαι ποτέ Telestet κάνει όλους τους τηλεθεατές να επαναλάβουν σαν υπνωτισμένοι την φράση: «Laaast year»! Μπορεί να μην έχει περάσει ούτε μια δεκαετία από τότε, αλλά η διαφήμιση έχει περάσει στην σφαίρα του καλτ αφενός για την ατάκα-σταθμό, και αφετέρου για την «ριζοσπαστική» υπηρεσία του MMS που έκανε τότε την πρώτη της εμφάνιση στις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας – και ποτέ δεν «έπιασε» πραγματικά.



Πολλές είναι οι επιτυχημένες διαφημίσεις της τελευταίας δεκαετίας, αλλά αυτή που ίσως θυμόμαστε πιο έντονα είναι η παραπάνω περιπέτεια ενός χωρικού αστυνομικού και ενός κλεφτοκοτά που λαμβάνει σε άπταιστα ελληνο-αγγλικά την διαταγή «Πουτ δε κοτ ντάουν». Αυτό που της προσδίδει το κάτι παραπάνω, ωστόσο, είναι το γεγονός πως σκηνοθετήθηκε από τον Γιώργο Λάνθιμο, τον γνωστό μας «οσκαρικό» δημιουργό του Κυνόδοντα που έκανε αρκετές διαφημίσεις και video clips στην καριέρα του μέχρι να αφιερωθεί αποκλειστικά στην έβδομη τέχνη.

πηγή,  http://www.in2life.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...